We wonen hier allemaal

Gemeente Hilversum voert samen met de politie vanaf 16 november tot en met 17 december de campagne ‘rustig aan, we wonen hier allemaal’. Het doel van deze campagne is om weggebruikers in Hilversum ervan bewust te maken wat ‘normaal’ gedrag in het verkeer is.

Gemeente Hilversum voert samen met de politie vanaf 16 november tot en met 17 december de campagne ‘rustig aan, we wonen hier allemaal’. Het doel van deze campagne is om weggebruikers in Hilversum ervan bewust te maken wat ‘normaal’ gedrag in het verkeer is.

Een hufter zoals jij en ik

Toen we onderzoek deden voor de verkeerscampagne hadden begonnen we met de stereotypen over wie nu die verkeershufters zijn. Uit de statistieken blijkt de meesten van ons wel eens te hard rijden en dat maar liefst één op de drie autobezitters meermaals bekeurd wordt. Eigenlijk zijn we allemaal part time hufters.

Onderweg in je eigen bubbel

Auto’s zijn tegenwoordig ontworpen om je helemaal af te sluiten van de wereld. Zodra je er in stapt kijk je naar de wereld alsof je naar een beeldscherm kijkt. Je wordt snelheidsblind en je verliest het besef hoe kwetsbaar de mensen om je heen eigenlijk zijn. Je zit als het ware in een bubbel op wielen. Met de verkeerscampagne willen wij een vriendelijk speldenprikje geven om die bubbel te laten knappen. Dat doen we door mensen te laten zien waar ze precies zijn, wat op die plek normaal is en door ze alvast te belonen voor positief gedrag op de weg.

Eigen verantwoordelijkheid

De campagne is erop gericht om mensen aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid om rekening met elkaar te houden. Dit doen wij bijvoorbeeld door korte (herkenbare) boodschappen langs de weg te plaatsen die in één seconde te begrijpen zijn. Om snelheidsblindheid tegen te gaan hebben we wegdekmarkeringen aan laten brengen en staan er op bepaalde plaatsen in de stad radarsmiley-borden. De combinatie van dit soort middelen -samen met natuurlijk handhaving- willen we mensen opnieuw bewust maken van de kwetsbaarheid van mede verkeersdeelnemers.”

Team:
Account: Stichting Hilversum Marketing (Carlijn Bolt)
Concept: Studio Claro (Sicko van Dijk) (e.a.)
Ontwerp: SOS Design Studio (Sanne Schuijren)

Studio Claro

Zoeken op deze website