De klantreis naar lagere energiekosten
De stijgende kosten voor energie raken mensen met de laagste inkomens hard. Het is een groep met relatief veel mensen die lezen moeilijk vinden. Daarom koos de gemeente Urk voor een verhaallijn die in twee minuten uitlegt hoe je hulp kunt krijgen bij het verlagen van energiekosten.
Man met oorbel
De animatie werd ontwikkeld naast een reeks meer traditionele communicatiemiddelen. Uitgangspunt was om envoudige taal en simpel beeld te gebruiken. Hiervoor ontwikkelden we een tekenstijl die in lijn is met de projectstijl die de gemeente had laten ontwikkelen voor het programma. Herkenbaarheid en identificatie zijn ook een belangrijke uitgangspunten. Eén van de mannelijke hoofdpersonen in het filmpje draagt een oorbel, een traditie voor mannen op Urk.
Duidelijke call to action
Het filmpje werkt toe naar een duidelijke call to action: het invullen van een inschrijfformulier op de website van de gemeente. Mensen die dit lastig vinden, kunnen tijdens een inloopmoment op het gemeentehuis hulp krijgen. De actie bleek een succes. De eerste twee dagen leverden al ruim 50
inschrijvingen op! De Behavior Club nam de case op in haar Whitepaper Laaggeletterdheid.
Hands-on ondersteuning aan huis
Gemeente Urk zorgde voor maximale toegankelijkheid van de actie. Zo hielpen cliëntondersteuners van Caritas bij het invullen van het aanmeldformulier en kregen aanvragers uitleg aan huis over de verschillende besparingsmaatregelen. Op deze manier werd een belangrijke praktische aanvulling gedaan op de communicatiemix.
Zie ook
- Laaggeletterden beter bedienen met het B-5 model
Behavior Club
Team
- Account Bureau Buhrs (Wessel Brocken)
- Concept & Copy Sicko van Dijk
- Art & Animatie Claudia Dominguez
- Voice over Danique Bauer