Een aanloop van 15 jaar
De Sluisbuurt wordt een duurzame, groene wijk, waar de komende jaren 5.500 nieuwe woningen worden gebouwd. De ontwikkeling en de bouw nemen ongeveer 10-15 jaar in beslag. Om Amsterdammers al vroeg kennis te laten maken met de buurt organiseert de gemeente op de plek waar de wijk komt tijdelijke initiatieven en kunstuitingen.
Keuze uit vijf voorstellen
Op het zuidoostelijke puntje van de Sluisbuurt komt een tijdelijk kunstwerk dat de thema’s verbeeldt die in de toekomstige buurt passen. Na een eerste voorstelronde werden vijf kunstenaars geselecteerd die hun idee mochten uitwerken. Voor de presentatie interviewden we Caro Baumann, Yasser Ballemans, Piet van Wijk, Matthijs La Roi en Dingeman Deijs.
Stairway to Sluisbuurt
Dingeman Deijs en Dennis Koek stelden een landmark voor dat 7 meter uitsteekt boven de Sluisbuurt. Vanaf het uitzichtpunt kun je de landschappelijke en stedelijke ontwikkeling van het gebied volgen. De trap dient ook als tribune voor bezoekers, bewoners en ondernemers. Een informele plek voor ontmoeting, programma, lezingen, sportactiviteiten en culturele activiteiten om actief de ontwikkeling van de Sluisbuurt mee te maken, waardoor de landmark een plek van verbinding wordt.
Team:
Opdrachtgever: Beaumont Communicatie (Erika Sollie, Leon Batenburg)
Concept & Productie: Sicko van Dijk & Leon Batenburg
Camera & Animaties: Claudia Dominguez
Montage: Sicko van Dijk
Bekijk ook vergelijkbare cases:
• Entreegebied Gulden Winckel (2020)
• Verbod Vakantieverhuur (2020)
• TBC-prik (2018)
• Werk aan de Wijk voor Pré Wonen (2013)
• Wijnwijs in 60 seconden (2013)