De Ghanese variant

Je wilt snel uitleggen hoe je de symptomen van corona herkent. En je wilt dat de doelgroep zich in de communicatie herkent. Daarom maakten we voor de GGD Amsterdam illustraties samen met de Ghanese gemeenschap.

Veel besmettingen maar weinig klachten

Eind 2020 bleek uit onderzoek dat er Ghanese Amsterdammers relatief vaak besmet raakten met corona. Ze geven echter weinig aan last van klachten te hebben. In een interview met Het Parool vertelde huisarts Addy van der Woude over het onderwerp. De 20.000 Ghanezen in Amsterdam vormen een hechte gemeenschap, met een sterke gedeelde cultuur.


Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

 

Sleutelfiguren uit de gemeenschap

GGD Amsterdam ontwikkelde een brede voorlichtingscampagne voor de doelgroep om de basisbegrippen uit te leggen. De GGD ging daarvoor in overleg met sleutelfiguren uit de gemeenschap en gezondheidswerkers. Er werden filmpjes gemaakt en interviews gegeven op de lokale Ghanese radio en televisie. Studio Claro mocht meewerken aan het ontwikkelen van de flyers.

Op zoek naar passende beelden

Een van de uitdagingen was om passende beelden te vinden. Om het verlies van smaak en reuk te laten zien stelden we een afbeelding voor van iemand die een kop koffie drinkt. Deze link vond het panel niet logisch. Ook de ‘blijf thuis’-illustratie werd in een aantal stappen aangepast naar beter herkenbare thuissituatie. Ook het kapsel van de hoofdpersoon werd op aanwijzing van de doelgroep aangepast.

Juist wel het woord gratis gebruiken

Bij het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal voor Nederlanders zijn opdrachtgevers vaak voorzichtig met woord gratis. Bijvoorbeeld wanneer een test gratis is. Nederlanders zijn er immers aan gewend dat medische kosten vergoed worden door de verzekeraar. Het woord gratis kan dan juist de verkeerde associatie met goedkoop oproepen. Voor de doelgroep Ghanezen is het woord gratis juist weer zeer relevant.

Meer informatie

Team

  • Account GGD Amsterdam (Stefan Baas)
  • Concept Sicko van Dijk
  • Art Claudia Dominguez
  • Design Irma Bannenberg

Bekijk ook vergelijkbare cases

  • Samen beschermen we elkaar (2020)
  • Mondkapje op, mondkapje af (2020)
  • TBC-Prik (2018)
  • Neusmaagsondeprotocol (2018)
Studio Claro

Zoeken op deze website